• identiteit
  • LKP
  • maandbrieven
  • missie en visie
  • protocollen en regels
  • SCOH bestuur
  • schoolgids
  • schoolplan
  • schooltijden
  • team
  • peuters
  • groep 1 en 2
  • groep 3 t/m 7
  • groep 8
  • nieuwkomersklas
  • MR
  • ouderraad
  • ouder en school plus
  • koffieochtend
  • ziekmelden
  • ouderbijdrage
  • voor- en naschoolse opvang
  • inschrijven

procedure omtrent het VO advies groep 6, 7 en 8

 

 

In deze procedure spelen de volgende personen binnen de school een rol:

-          directielid (eindverantwoordelijke)

-          intern begeleider (ondersteunende rol)

-          groepsleerkracht(en) (voortrekkersrol)

 

Stappenplan groep 6

1.     Na de E6 toetsen bespreken de groepsleerkracht, de intern begeleider en een directielid het ontwikkelingsprofiel en het te verwachten uitstroomprofiel van de leerling. Deze groep kan aangevuld worden met de groepsleerkracht van groep 8 die een adviserende rol vervult. (jun).

2.     De groepsleerkracht bespreekt dit vervolgens met de leerling en ouder(s).  Zij bespreken samen waarin de leerling zich de komende 2 jaar nog (extra) gaat ontwikkelen (jun/jul).

 

Stappenplan groep 7

1.     De leerkracht van groep 7 bespreekt nogmaals samen met de leerling zijn/haar doelen voor het komende schooljaar (aug/sep).

2.     Na de uitslag van de entreetoets wordt in een overleg met leerkrachten van  groep 7 en 8, Ib-er en directie een voorlopig advies opgesteld. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het voorlopig adviesformulier. Op dit formulier staan gegevens betreffende Entreetoets, gegevens LOVS en wat gezien wordt  in de klas, zoals werkhouding, huiswerkattitude, concentratie, welbevinden enz.  Dit voorlopig advies wordt besproken met de ouder(s) en leerling tijdens het voorlopig adviesgesprek. Zij bespreken samen waarin de leerling zich het komende jaar nog (extra) gaat ontwikkelen (jun/jul).

 

Stappenplan groep 8

1.     De leerkracht bespreekt samen met de leerling zijn/haar doelen voor het komende schooljaar (aug/sep).

2.      Informatieavond voor ouders en leerlingen van groep 8 (okt ).

3.     Leerkracht groep , intern begeleider en directielid bespreken het eerder gegeven voorlopig basisschooladvies (groep 7). Eventuele aanpassingen worden verstrekt aan de ouders. De ouders ontvangen een oriëntatieformulier, met daarop het (eventueel aangepaste) voorlopig basisschooladvies en bijbehorende VO-schoollijsten, zodat zij in de periode tot aan het adviesgesprek in januari zich kunnen oriënteren op VO- scholen voor hun kind (dec).

4.     Leerkracht groep 8, intern begeleider en een directielid bepalen in overleg op basis van de gegevens van het cito LOVS, het drempelonderzoek, de entreetoetsen, leerattitude, sociaal-emotioneel functioneren, eventuele uitslagen van een intelligentieonderzoek, de advies-en plaatsingswijzer (BOVO) en het voorlopige advies vanuit groep 7, het schooladvies VO (dec/jan).

5.     Bespreken van schooladvies VO door leerkracht en directielid met de ouders en leerling. Tevens bespreken en adviseren zij samen met de ouders en de leerling voorkeuren voor VO scholen en stellen zij een voorkeurslijst van tenminste 5 VO- scholen op. Ouders ontvangen de voorkeurslijst en het aanmeldformulier (jan).

6.     Het ingevulde Onderwijskundig Rapport ( OKR) met bijlagen wordt aan ouders verstrekt voor aanmelding op het VO. De leerkracht bespreekt met ouder(s) welke informatie wordt overgedragen aan het VO en waarom de informatie belangrijk is voor de VO-school. Als ouders het niet eens zijn met de inhoud van het OKR, dan volgt er een gesprek. Als er geen overeenstemming wordt bereikt, dan wordt de visie van ouders als schriftelijke bijlage toegevoegd aan het OKR. Een kopie van deze visie wordt opgenomen in het leerlingdossier.

7.     1e Aanmeldingsperiode VO. Ouders melden het kind met het aanmeldformulier aan bij de nummer 1 VO school op de voorkeurslijst. Na aanmelding krijgt de VO school inzage in het Onderwijskundig Rapport (jan/feb).

8.     Begin april ontvangen de ouders en de basisschool bericht van plaatsing. Ouders hebben de mogelijkheid een e-mail te ontvangen door de VO school.

De basisschool en de VO-school houden na plaatsing nauwe contacten met elkaar over de leerling. (apr)

9.     2e Aanmeldingsperiode VO. Een leerling die niet geplaatst is zal zich opnieuw moeten aanmelden. De basisschool zal de ouders en de leerling ondersteunen in het opnieuw aanmelden (apr).

10.  Afname landelijke eindtoets groep 8 (apr).

11.  De scores van de landelijke eindtoets worden met de leerlingen besproken en in een          envelop meegegeven naar huis. Ouders krijgen de mogelijkheid het resultaat met de basisschool te bespreken (mei).

12.  De scores van de landelijke eindtoets worden vergeleken met het advies van de   basisschool. Bij hoger advies landelijke eindtoets is heroverwegen van het schooladvies verplicht. De beschikbare informatie wordt nogmaals beoordeeld door de leerkracht van groep 8, een directielid en de intern begeleider (mei).

13.  Er volgt een gesprek met de ouders waarin het besluit van wel of niet bijstellen van   het advies wordt onderbouwd (mei).

14.  De eventuele wijzigingen van het advies worden bijgewerkt in het OKR en de VO- school wordt door de leerkracht van groep 8 op de hoogte gesteld van de bijstelling (mei).

15.  De bijstelling wordt op de uitwisselingsmarkt (warme ontmoeting PO en VO) mondeling toegelicht (jun).

 

 

Deel deze pagina

Neem contact op[contentNLREACTION1-1