• identiteit
  • LKP
  • maandbrieven
  • missie en visie
  • protocollen en regels
  • SCOH bestuur
  • schoolgids
  • schoolplan
  • schooltijden
  • team
  • peuters
  • groep 1 en 2
  • groep 3 t/m 7
  • groep 8
  • nieuwkomersklas
  • MR
  • ouderraad
  • ouder en school plus
  • koffieochtend
  • ziekmelden
  • ouderbijdrage
  • voor- en naschoolse opvang
  • inschrijven

 

rekenen

 

Groep 3 t/m 7

Rekenen en wiskunde

Rekenen en wiskunde vinden we een belangrijk vak. Wij bieden diverse oplossingsstrategieën aan en automatiseren het geleerde. We constateren dat rekenen in toenemende mate taliger is geworden.  We werken bij rekenen op 3 niveaus, beschreven in groepsplannen.

  • Wij werken met een moderne rekenmethode die voldoet aan de referentieniveaus. Dit is de Wereld in Getallen 4 voor de groepen 3 tot en met 8.
  • Wij werken op 3 niveaus met de groepsplannen.
  • Wij bieden, waar nodig, ondersteuning aan kinderen die dit tijdelijk nodig hebben (subgroepen).
  • De leraren beschikken over voldoende kennis en vaardigheden t.a.v. de moderne rekendidactiek en zijn op de hoogte van de nieuwste inzichten.
  • Wij beschikken over een dyscalculieprotocol, dat wordt toegepast.
  • Leerlingen werken zelfstandig op de laptop op hun eigen niveau. 

 

Taalonderwijs 

Door middel van taal kunnen we contact maken met andere mensen. Het is een manier om uit te kunnen leggen aan anderen wat je voelt en denkt. Dit kan door zowel gesproken als geschreven taal.

Bij gesproken taal kun je denken aan een kringgesprek op school, wanneer je afrekent bij de kassa of wanneer je in gesprek bent met iemand. In gesproken taal is het vaak net iets gemakkelijker om elkaar te begrijpen. Dit komt vooral omdat je om uitleg kunt vragen wanneer iets niet helemaal duidelijk is. 

Wanneer het gaat om geschreven taal is het een stuk moeilijker. Schriftelijke taalvaardigheid leren kinderen niet spontaan. Kinderen moeten hierin uitgedaagd en gestimuleerd worden. Wij maken gebruik van de nieuwste methodes (Taal Actief) en methodieken en hebben het aantal uren voor taalonderwijs uitgebreid.

Als team blijven we ons scholen op het gebied van taal. Voor veel van onze leerlingen is Nederlands niet de eerste taal. Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen gaan wij dit jaar starten met een (meerjarig) traject ‘NT2-proof’. Het HCO gaat ons begeleiden in het zo optimaal mogelijk aanpassen van onze instructie en onze manier van werken. Wij werken met een dyslexieprotocol.

 

Leesonderwijs 

We maken een onderscheid in technisch lezen en begrijpend lezen. 

In groep 3 leren de kinderen lezen. Dit noemen we technisch lezen.  We  werken met de methode Veilig Leren Lezen (Kimversie). Dit is een moderne methode met veel lesmateriaal zoals lees-werkboekjes, klikklakboekjes, letterdozen en computerprogramma’s. 

In groep 4 t/m 8 gebruiken we de methode Station Zuid. De methode heeft 3 niveaus waarbij kinderen worden uitgedaagd hun leesniveau te verhogen. Hardop lezen is hierbij erg belangrijk. Om het leestempo te verhogen worden timers ingezet. Daarnaast lezen kinderen de nieuwste boeken uit de bibliotheek en maken zo leeskilometers.  

In groep 4 wordt gestart met begrijpend (en studerend) lezen en worden vaardigheden en strategieën geleerd. We gebruiken de methode Leeslink, een moderne methode met actuele onderwerpen. Deze methode wordt gebruikt t/m groep 8.

 

Burgerschap 

Sinds enkele jaren zijn scholen verplicht aandacht te besteden aan het vak Burgerschapsvorming.

De bedoeling van burgerschapsvorming is kinderen voor te bereiden op hun plaats in de samenleving. Ook moeten zij leren om samen met anderen hun plaats te vinden in deze maatschappij.

Op allerlei verschillende manieren en bij allerlei verschillende vakken leren kinderen nadenken en praten over problemen in de samenleving. Zij leren hun mening hierover te vormen en ze leren ook naar elkaars mening te luisteren.

Samenwerken in groepjes, rekening houden met elkaar, elkaar helpen en leren van en met elkaar zijn hierbij belangrijk. Bij veel vakken komen deze zaken aan de orde, maar vooral de methode Kwink speelt hierbij een grote rol.

Door te werken met de methode Kwink leren kinderen op een praktische en leuke manier hoe ze beter met elkaar kunnen omgaan. Ook wordt de kinderen geleerd, hoe zij ruzies en conflicten kunnen oplossen.

Verder werken wij op onze school met Trefwoord, een methode voor godsdienstige en levensbeschouwelijke vorming. Door in de groepen samen te luisteren naar de verhalen en te werken met de materialen van Trefwoord maken kinderen kennis met de hedendaagse multiculturele en religieuze samenleving. 

Daarnaast komen ook bij de zogenaamde zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde etc.) allerlei onderwerpen aan de orde, waardoor de leerlingen leren over de wereld om hen heen. Met elkaar werken ze aan hun sociale ontwikkeling en samen leren ze hun kijk op de dagelijkse werkelijkheid te bepalen.

 

 

Laatste nieuwsberichten

Bibliotheek

Meer

Parro

Meer

Vervanging gymlessen door meester Arjan

Meer

Afscheid juf Jisca

Meer

Koffieochtend

Meer

Meer nieuws

Agenda

Kerstdiner

19 december 2019

Kerkbezoek

20 december 2019

Kerstvakantie

21 december 2019

1e Kerstdag

25 december 2019

2e Kerstdag

26 december 2019

Meer agenda

Deel deze pagina

Neem contact op[contentNLREACTION1-1

Copyright 2019 - Prinses Ireneschool
Inloggen | Ziber Education - School cms | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Prinses Ireneschool